21 lipca

0 comments

Siła i potencjał VR

„VR ma o wiele większą moc psychologiczną niż jakiekolwiek inne wymyślone medium i może radykalnie zmieniać nasze życie.”

prof. Jeremy Bailenson
– dyrektor Stanford University’s Virtual Human Interaction Lab

Jak wynika z badań naukowców Uniwersytetu Stanforda – VR, czyli rzeczywistość wirtualna, może sprawić, że ludzie będą bardziej empatyczni w wyniku przeżyć i doświadczeń, których doznają  podczas sesji. Poziom wzbudzonej empatii jest przy tym dużo większy i trwalszy niż w wyniku oddziaływań innych mediów.

Badacze ze Stanford odkryli, że ludzie, którzy przeżyli w wirtualnej rzeczywistości doświadczenie bezdomności (z użyciem specjalnej aplikacji VR pt.: „Stając się bezdomnym” opracowanej przez Virtual Human Interaction Lab), byli bardziej empatyczni wobec bezdomnych i częściej podpisywali petycję wspierającą niedrogie mieszkania dla nich niż inni uczestnicy badania.  Ludzie, którzy poczuli w wirtualnej rzeczywistości, jak to jest stracić pracę i dom, rozwinęli trwalsze współczucie wobec bezdomnych w porównaniu z tymi, którzy poznawali bezdomność poprzez inne media.

„Doświadczenia są tym, co definiuje nas jako ludzi, więc nie jest zaskakujące, że intensywne doświadczenie przeżyte w VR ma większy wpływ na nas niż tylko wyobrażanie sobie czegoś na podstawie informacji” – powiedział Jeremy Bailenson, profesor i dyrektor Stanford University’s Virtual Human Interaction Lab – jeden z badaczy.

Wielu entuzjastów wirtualnej rzeczywistości postrzega technologię immersyjną jako „ostateczną maszynę empatii”, która może pomóc ludziom zrozumieć i poczuć istotę danego rodzaju przeżyć, zmieniać ich myślenie, postawy, emocje, czyniąc to dużo silniej i trwalej niż powieści, programy telewizyjne czy filmy.

Badania naukowców Uniwersytetu Stanforda są ważnym krokiem w ustaleniu, jaki wpływ ta technologia może mieć na poziom empatii ludzi w dłuższej perspektywie. Były to obszerne i dobrze zaplanowane badania. Zespół przeprowadził w sumie dwa dwumiesięczne badania z udziałem ponad 560 uczestników w wieku od 15 do 88 lat i reprezentujących co najmniej osiem narodowości.

Wykorzystanie aplikacji ,,Stając się bezdomnym” na Uniwersytecie Stanforda

Podczas badania niektórych uczestników zaproszono do skorzystania z 7-minutowego doświadczenia w wirtualnej rzeczywistości. W aplikacji tej narrator prowadzi uczestników przez kilka interaktywnych scenariuszy VR, które miałyby miejsce, gdyby stracili pracę. W jednej scenie uczestnik musi rozejrzeć się po mieszkaniu, aby wybrać przedmioty do sprzedania w celu opłacenia czynszu. W innej scenie uczestnik znajduje się w publicznym autobusie i musi chronić swoje rzeczy przed kradzieżą.

Naukowcy odkryli, że uczestnicy, którzy przeszli doświadczenie w aplikacji VR „Stając się bezdomnym” częściej mieli trwałe pozytywne nastawienie do bezdomnych niż osoby, które wykonywały inne zadania, takie jak czytanie narracji lub interakcja z dwuwymiarową wersją scenariusza na komputerze stacjonarnym.

„Przyjmowanie perspektywy innych w VR wywołuje u ludzi dużo więcej empatii i prospołecznych zachowań natychmiast po przejściu przez to doświadczenie w porównaniu z jedynie wyobrażeniem sobie trudnej sytuacji” – powiedziała Fernanda Herrera jedna z autorek badań – „I to jest ekscytujące odkrycie”.

Badacze byli zaskoczeni nie tylko dowodami na istotny wzrost empatii dzięki VR lecz również trwałością tych przeżyć.

„Długo po zakończeniu naszych badań niektórzy uczestnicy przesyłali do mnie maile opisujące w jaki sposób trwale zaangażowali się w rozwiązanie problemów bezdomności. M.in. jeden z nich zaprzyjaźnił się z bezdomną osobą w swoim mieście i potem napisał do mnie ponownie, gdy ta osoba znalazła dom” – powiedziała Fernanda Herrera. „To było naprawdę inspirujące widzieć ten pozytywny, trwały wpływ”.

Źródło: https://news.stanford.edu/2018/10/17/virtual-reality-can-help-make-people-empathetic/ [1]

Wojciech Kreft


Tags

edukacja-z-wykorzystaniem-VR, Zastosowania VR


You may also like

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}