Wirtualna rzeczywistość (VR) to nowoczesne narzędzie edukacji i terapii, które coraz częściej pojawia się w polskich szkołach. Jednak mimo rosnącej popularności, wokół VR narosło wiele mitów i błędnych przekonań dotyczących wysokich kosztów wdrożenia tej technologii, szkodliwego wpływu na zdrowie, czy izolowania uczniów od kontaktów z rówieśnikami. W tym artykule obalamy najczęstsze mity związane z wykorzystaniem VR w edukacji, wskazując na potencjał, jaki kryje ta technologia, zarówno podczas lekcji w szkole, jak i w pracy terapeutycznej.
Mit 1: VR jest zbyt kosztowne dla szkół
Wirtualna rzeczywistość często jest postrzegana jako kosztowna technologia, na którą większość szkół nie może sobie pozwolić. Obecnie na rynku dostępnych jest wiele modeli gogli VR w różnych przedziałach cenowych. Polecane przez nas gogle Meta Quest 3 obecnie można kupić już od 2500 zł — jest to cena porównywalna do cen najnowszych smartphonów ze średniej półki. Co więcej, zarówno szkoły publiczne, jak i prywatne mają możliwość korzystania z różnego rodzaju dofinansować zarówno na poziomie lokalnym, jak i rządowym, które umożliwiają zakup sprzętu VR dla edukacji. W placówkach, które kształcą uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi istnieje również możliwość wykorzystania dotacji i subwencji na dzieci z orzeczeniami na zakup gogli VR. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o możliwościach dofinansowania wdrożenia VR w szkole skontaktuj się z nami.
Mit 2: VR jest trudne do wdrożenia i obsługi
Dzięki popularyzacji wirtualnej rzeczywistości obecnie dostępne na rynku gogle VR są projektowane z myślą o łatwości użytkowania oraz dostępności dla jak największej grupy użytkowników m.in. dzięki zastosowaniu intuicyjnych interfejsów czy możliwości skorzystania ze wsparcia technicznego. Do obsługi sprzętu wystarczy dostęp do internetu oraz monitora, na którym możemy obserwować co dzieje się w wirtualnym środowisku. Szkoły mogą również skorzystać ze szkoleń, takich jak kurs Terapeuta VR, który w kompleksowy sposób przygotowuje pedagogów, psychologów, czy logopedów do pracy z wirtualną rzeczywistością.
Mit 3: VR negatywnie wpływa na zdrowie uczniów
Wiele osób obawia się, że długotrwałe korzystanie z wirtualnej rzeczywistości może negatywnie wpływać na zdrowie uczniów, zwłaszcza na wzrok i postawę. W rzeczywistości odpowiednio zaplanowane i przeprowadzone sesje VR są bezpieczne dla uczniów. Producenci gogli VR, takich jak Meta Quest 3, wdrażają liczne funkcje pozwalające na bezpieczne korzystanie ze sprzętu, takie jak automatyczne przypomnienia o przerwach czy regulacje jasności ekranu. Co więcej, VR może wspierać rozwój koordynacji ruchowej oraz umiejętności przestrzennych, co jest szczególnie istotnie w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kluczem do bezpiecznego korzystania z VR w szkole jest stosowanie się do zasad dotyczących czasu użytkowania i odpowiedniej postawy ciała.
Mit 4: VR jest tylko rozrywką, a nie narzędziem edukacyjnym
Dla wielu osób wirtualna rzeczywistość kojarzy się głównie z grami i rozrywką, jednak zastosowanie technologii VR znacznie wykracza poza ten obszar. VR w edukacji może być z powodzeniem wykorzystywany w nauczaniu przedmiotów ścisłych, języków obcych, historii, czy na zajęciach plastyki i muzyki. Ponadto VR może być wykorzystywany w terapii pedagogicznej oraz w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wykorzystanie VR jako narzędzia edukacyjnego dodatkowo zwiększa motywację uczniów i pozwala im szybciej przyswajać wiedzę w angażujący i efektywny sposób. Przykładem może być bezpłatna aplikacja „Uratuj Krainę Bajek”, która została stworzona z myślą o nauczaniu podstaw matematyki dla uczniów w wieku od 5 do 9 lat, oraz dla uczniów starszych, którzy potrzebują dodatkowego wsparcia w nauce tego przedmiotu.
Mit 5: VR odizolowuje uczniów od rzeczywistości
Wirtualna rzeczywistość w szkole może być wykorzystywana zarówno w pracy indywidualnej z dzieckiem, ale również w czasie klasycznej lekcji, pracując z większą grupą uczniów. Wiele aplikacji dostępnych na gogle VR umożliwia pracę grupową, w czasie której uczniowie współpracują w wirtualnym środowisku. Wspólna nauka z VR może pozytywnie wpływać na rozwój empatii, poprawę umiejętności pracy zespołowej oraz integracji społecznej. Wirtualna rzeczywistość może być także wykorzystywana w treningu umiejętności społecznych (TUS) czy jako wsparcie terapii fobii społecznej.
Podsumowanie
Wirtualna rzeczywistość to przyszłość edukacji, która daje nowe możliwości zarówno w nauczaniu, jak i w terapii. Obalając mity związane z VR, możemy lepiej zrozumieć, jak ta technologia może wspierać rozwój uczniów. Jej koszt, łatwość wdrożenia i pozytywny wpływ na zdrowie sprawiają, że warto w nią zainwestować. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o możliwościach wykorzystania VR w Twojej szkole, skontaktuj się z nami wypełniając formularz i odkryj możliwości wirtualnej rzeczywistości!