Starzenie się jest nieuchronne. Wraz ze wzrostem średniej wieku naszej populacji, rośnie też liczba osób starszych niezdolnych do samodzielnego życia i potrzebujących pomocy.
Dlatego też warto zastanowić się, jak możemy przygotować się na jej nadejście i co możemy
zrobić, by zapobiegać pogorszeniu się naszego stanu zdrowia.
Jedną z metod wspierania osób starszych jest wirtualna rzeczywistość. W jaki sposób może ona pomóc w poprawie jakości życia seniorów? O tym przeczytasz w dzisiejszym wpisie.
Zdrowy mózg seniora
Proces starzenia się jest indywidualny. Jednak na to, jak będzie przebiegał proces starzenia się mamy wpływ i możemy łagodzić ewentualne ryzyko występowania chorób charakterystycznych dla tego okresu życia. Powstaje zatem pytanie: Dlaczego praca nad usprawnianiem mózgu jest ważna?
Proces starzenia się
Wraz ze starzeniem się w naszych organizmach dochodzi do szeregu zmian, zarówno pod względem fizycznym (łysienie, zmiany gęstości kości, obniżona wydolność układów), jak i
poznawczym. Występowanie tych objawów jest naturalnym procesem towarzyszącym starzeniu się. A kiedy przybierają na sile, mówimy o patologicznym starzeniu się. Może ono skutkować takimi chorobami jak choroba Alzheimera, Parkinsona czy otępieniami starczymi.
Co można zrobić, by przeciwdziałać starzeniu?
Centralnym elementem udanej rehabilitacji osób starszych powinny być takie oddziaływania, które reaktywują nieużywane lub uszkodzone obszary mózgu i kompensują ich zanik poprzez aktywację kompensacyjnych rezerw nerwowych. Czynnikiem ochronnym przed utratą funkcji w starszym wieku może być aktywność poznawcza lub stymulacja.
I dzięki zastosowaniu wirtualnej rzeczywistości można to osiągnąć.
- Poprawa pamięci
Osoby starsze zapominają, gdzie położyły okulary, gubią się w nowym miejscu czy mają trudności w uczeniu się nowych umiejętności. Aplikacje VR pozwalają na ćwiczenie pamięci poprzez udział w symulowanych zadaniach i grach. Mogą zawierać zadania polegające na stworzenie realistycznego i angażującego środowiska, co sprzyja skupieniu i koncentracji seniorów na zadaniu, a to z kolei zwiększa efektywność treningu.
- Pozytywny nastrój
Wielu seniorów na skutek trudności fizycznych, chorób czy wizji końca życia doświadcza stanów depresyjnych, pojawia się poczucie przygnębienia i braku sensu. Wirtualna rzeczywistość pozwala na stworzenie bezpiecznego i kontrolowanego środowiska, w którym seniorzy mogą aktywnie uczestniczyć w różnych działaniach i ćwiczeniach, pozwalających na rozwijanie nowych umiejętności i odkrywanie ich potencjału. Dzięki symulatorom życia w VR podejmują wiele decyzji (np. gdzie się udać, co kupić, jakie ubrania założyć) i widzą, że one mają wpływ na to, co dzieje się w wirtualnym świecie; że mają znaczenie!To z kolei przenosi się na rozwiązywanie problemów i zadań w rzeczywistości i pozytywnie
oddziałuje na poczucie sprawstwa i kontroli nad sytuacją.
- Walka z samotnością u osób starszych za pomocą VR
Samotność jest powszechnym problemem wśród osób starszych, które mogą czuć się opuszczone z powodu utraty bliskich, ograniczenia ruchu lub izolacji społecznej. Aplikacje VR pozwalają na odbywanie spotkań z rodziną i przyjaciółmi, nawet jeśli fizycznie nie są oni obecni. VR pozwala także na udział w różnych aktywnościach i zajęciach, takich jak podróże, zwiedzanie muzeów czy też oglądanie koncertów razem z innymi. Seniorzy zatem mogą poznawać nowe osoby i tworzyć społeczność, dzięki czemu zyskują dodatkowe źródło wsparcia, które jest ważne dla utrzymania pozytywnego samopoczucia.
- Zanurzenie we wspomnieniach
Terapia reminiscencyjna to metoda terapeutyczna, która polega na wykorzystaniu wspomnień z przeszłości do poprawy jakości życia osób starszych. Wirtualna rzeczywistość jest coraz częściej stosowana jako uzupełnienie tej metody. Realistyczne i angażujące środowisko wykreowane w wirtualnym świecie sprzyja skupieniu i koncentracji seniorów na zadaniu. To zwiększa efektywność treningu poznawczego i rehabilitacji. A pozytywne emocje, których doświadcza użytkownik mają dodatkową moc motywacji do podejmowania dalszych wyzwań! Aplikacje VR pozwalają na stworzenie symulowanego środowiska, które przypomina miejsca lub sytuacje z przeszłości. Dzięki temu seniorzy mogą zanurzyć się w przyjemnych wspomnieniach, a to pomaga w poprawie nastroju i samopoczucia.
- Sprawność fizyczna
Spadek sprawności fizycznej jest powszechną cechą osób starszych. Dzięki aplikacjom sportowym i grom ruchowym w VR seniorzy mogą ćwiczyć koordynację ruchową i szybkość reakcji. Wszystko to wpływa na poprawę codziennego funkcjonowania.
Ponadto osoby, które zmuszone są korzystać z wózków inwalidzkich mogą się do tego przygotować dzięki symulatorom VR. Z ich pomocą możliwe jest ćwiczenie poprawnej postawy i ruchów dłoni jeszcze zanim fizycznie usiądzie się na wózek. Może to zapobiec
problemom zdrowotnym wynikającym z niewłaściwej pozycji siedzącej.
- VR w rehabilitacji osób starszych
Wirtualna rzeczywistość sprawdza się też dla pacjentów znajdujących się w szpitalach, po przebytych urazach, udarach czy zawałach serca. Jest nieocenionym wsparciem w rehabilitacji - zarówno dla pacjenta, jak i personelu medycznego. Ten ostatni punkt pozwala na kontynuację programów rehabilitacyjnych nawet poza szpitalem i z dala od interwencja fizjoterapeutycznej, co z kolei umożliwia zachowanie ciągłości leczenia, bez konieczności przebywania w placówce medycznej.
Zobacz, jak VR działa w praktyce!
Jako Unicorn VR World jesteśmy w trakcie prac nad specjalnym programem wykorzystującym Wirtualną Rzeczywistość, którego celem jest pomoc seniorom w poprawie jakości życia bez względu na ograniczenia fizyczne! W Dziennym Domu Pobytu 4Pory Roku prowadzimy zajęcia dla seniorów, które wspierają i pomagają odkrywać radość w codziennym życiu!
Zobacz relacje z naszych zajęć na stronie: bit.ly/DDP4_pory_roku
VR dostarcza wiele pozytywnych przeżyć i kształtuje poczucie sprawczości, co sprawia, że posiada dużą wartość terapeutyczną dla osób w wieku senioralnym.
Oczywiście, jak każda nowość może budzić wiele pytań i wątpliwości. Jednak podejście pełne otwartości i ciekawości pozwoli na wykorzystanie jej magicznej mocy.
źródła:
https://www.jstage.jst.go.jp/article/jpts/26/4/26_jpts-2013-448/_article/-char/ja/
https://link.springer.com/article/10.1007/s10055-022-00721-8